19.jun.2011







15.jun.2011

Bloggen er nedlagt - men bruker den fra tid til annen til å laste opp bilder, for å overføre dem vidre. 

 





Formbilde mai



Det går riktig vei, ja! Det er fremdeles en lang vei å gå, men muskler vokser ikke på trær. Styrketrening + mat + restitusjon = fremgang. 

Folkemord

Dette skal ikke bli et langt innlegg, bare en liten anbefaling til dere lesere. Gå inn på CNN's breaking news eller andre seriøse nettaviser, og hold dere oppdatert på hva som foregår i Libya.

Kadhafi har ingen offentlig stilling eller tittel, men ble Libyas leder etter ett statskupp i 1969. Den 15. februar i år brøt det ut et opprør flere steder i landet mot Kadhafis regime.Kadhafi svarte opprørerne med voldbruk, og i dag gikk han i krig mot folket.

Foreløpig er det usikkert hvor mange som har blitt drept, men det spekuleres i å være opp mot 250 personer etter dagens bombeangrep i Tripoli. De militære styrkene protisterer mot angrepsordrene de har fått fra Kadhafi, og stiller seg på lag med folket. Det er også to jagerfly og to helikoptere som har landet i Malta, og pilotene har søkt om politisk asyl. I følge Russia Today skal Kadhafis personlige sikkerhetsstyrke også støtte demostrantene.

Med andre ord, Libya har brutt ut i full borgerkrig. Med både folket, deler av militæret og sin private sikkerhetsstyrke mot seg har ikke Kadhafi en sjanse til å vinne krigen, men han kan fremdeles gjøre stor skade - han har allerede laget et blodbad. La oss håpe at han gir slipp på makten så fort som mulig!




 

 

Sukkerfrie boller

Søndag er en god dag for å teste ut nye oppskrifter på kjøkkenet, særlig når det er den faste restitusjonsdagen. Det gir både tid til nyttige ting, eksempelvis lese til eksamen og skrive notater, og til unyttige ting, si .. bake boller? I dag har både unyttigheter og nyttigheter stått på agendaen, og begge punktene har blitt gjennomført.

 

Selv er jeg ikke en stor fan av boller eller brødmat generelt. Det har en trist smak og blir deigete mens man tygger det - rett og slett ikke min greie. Men i dag testet jeg ut en ny og sunn bolleoppskrift. Jeg smakte en liten bit av den ene bollen, og det var faktisk ikke så værst! Hos G gikk disse bollene rett hjem. Når han hadde spist en så han på meg med store øyne og sa "kan jeg legge en til side som jeg kan ha med på jobben i morgen?" Hehe, alltid koselig når det man lager blir satt pris på.

 

Sukkerfrie boller:

ca 300 gram sammalt hvete

ca 200 gram spelt

1/2 dl hi-maize (dette får opp fiberinnholdet)

2 ts kardemomme

1 pose tørrgjær for søte deiger

3 1/2 dl skummet melk

40 gram proaktiv vita hjertegod smør - smeltet

 

Bland alle ingrediensene sammen og la deigen heve i 2 timer.

Forvarm ovnen til 250 grader. Rull ut bollene, jeg valgte å lage 8 store, og pensle dem med et sammenvispet egg. Sett dem midt i ovnen og stek i 10 minutter.

Ta bollene ut, sett dem på en rist og ha et håndkle over mens de kjøler seg ned.






Tips til servering (fra G): En skive brunost, sukkerfritt syltetøy eller annet pålegg og server med kaffe.

Cravings

I over to (!) år har jeg cravet runde solbriller à John Lennon med en twist. Ærlig talt, finnes det kulere briller? Utrolig sære, egene og elskverdige. Men siden de er så sære må de være perfekte - noen tilfeldige sirkler holder ikke her! For noen dager siden ble drømmen oppfylt, jeg har funnet to stykker som er helt perfekte, begge fra The Row.




Spørsmålet nå er hvilke jeg skal velge, eller om jeg skal slå på stortromma og blakke meg på begge to.

Oppsummering

Da var det på tide med en liten oppsummering av treningsuken som var. Denne uken hadde jeg to fridager fremfor en. Man må jo huske at man kommer mye lenger med kvalitet enn kvantitet. Ved å ta fri på onsdag hadde jeg masse overskudd til både en skikkelig kondisjonsøkt og styrkeøkt på torsdag.

Mandag trente jeg et intigrert program, et program som inkluderer tempoløp, tung styrke, intervaller og sprint. Etter en slik økt kan jeg love deg at du vil hjem og spise et løvemåltid, deretter ta en lang powernap.

Tirsdag gikk, som hele uken, på skinner av gull. Underkroppen fikk gå igjenom rett før det bar mot forelesninger. En skikkelig treningsøkt er for meg utrolig viktig før forelesningene. Det gjør kroppen rolig og sinnet skjerpet - klar for å ta imot ny informasjon.

Onsdag var en fridag.

Torsdag kom: på planen sto egentlig 10 kilometer og styrke på ryggen, men jeg måtte kutte ned til 8 kilometer og styrke på rygg. Den ene ankelen min er veldig kranglete av seg, men ble frisk og fin igjen etter kondisjonspausen jeg måtte ta etter operasjonen. Jeg vil ikke risikere å starte ut for hardt og overbelaste den igjen, så det får bli 8 km en stund fremover til ankelen er klar for belastningen. Åh, som jeg gleder meg til å kunne løpe ute igjen på mykt underlag! Styrkedelen gikk som smurt!

Fredag: Bryst, biceps, triceps og skuldre.

Lørdag: Intervaller, eller såkalt fartslek. Løpe for livet i 1 minutt, jogge i 1 minutt. Etter det fikk de stakkars beina mine gå igjenom 50 minutter med styrketrening. Selv om de var slitene fikk jeg fantastisk kontakt med musklene, og hva kjennes vel bedre enn det under en økt!?

I morgen blir det treningsfri igjen. Hele dagen kommer til å bli gitt til Mac'en og alle notatene som ligger her. Eksamenstiden sniker seg innpå, så det er på tide å skrive ut notatene og se over hva som må endres for at det skal bli flyt i alt sammen. I dag har jeg allerede skrevet ut, sortert, notert og finskrevet rundt 700 sider med notater (og jeg er ikke i nærheten av å være halvveis). Kjære regnskog, tilgi meg for alt papiret!




LEV

Det er mange forskjellige måter å leve livet sitt på. Mens noen velger å planlegge og fylle dagene med gjøremål, er det andre som velger å ta dagene dag for dag ? fremtiden kommer senere. Noen mennesker velger å trene for å se bra ut senere, mens andre trener fordi de elsker følelsen av en jobbende og fungerende kropp. Noen velger å ha en positiv innstilling til tilværelsen og øyeblikket, andre velger å snakke om fortiden og bekymre seg for hvordan den kommer til å påvirke fremtiden.

 

De fleste har vel møtt personer som liker å bekymre seg. Bekymre seg for hvordan meldingen du sendte til kjæresten i går kan påvirke fremtiden deres, fordi h*n ikke svarte med "nuss." Bekymre seg for hvordan pengene skal strekke til både skoene og hårklippen de har lyst på? Og hva med dens venn som har fått seg kjæreste? Kommer h*n til å forandre vennens personlighet? Tenk om h*n gjør det!?! Har du aldri kjent en slik person i løpet av livet ditt? Da er sannsynligheten for at du er denne personen stor.

 

Det er i dag du lever. Er ikke det en god nok grunn til å gjøre det du elsker, finnes det en god grunn? Hvis det ikke er en god nok grunn til å omgi deg med mennesker som gjør deg glad og energisk i stedet for mennesker som fokuserer på det vanskelige og negative ved livet, hva er en god nok grunn?

 

Jeg velger å leve i dag, være lykkelig i dag og smile i dag.

 




En sterk kvinne VS en kvinne av styrke

En sterk kvinne frykter ikke

En kvinne av styrke viser mot i møte med sin frykt

 

En sterk kvinne lar ingen ta det beste av henne

En kvinne av styrke deler det beste av seg selv med alle

 

En sterk kvinne gjør feil og unngår dem i fremtiden

En kvinne av styrke forstår av livets feil kan være en mulighet til å reise seg klokere

 

En sterk kvinne har et uttrykk av selvsikkerhet

En kvinne av styrke er grasiøs i sitt uttrykk

 

En sterk kvinne er sikker på at hun er sterk nok for reisen

En kvinne av styrke er sikker på at reisen gjøre henne sterkere.

 

Neste ukes treningsplan

For meg er søndag bare et annet ord for restitusjonsdag. Dette er dagen jeg slapper av, spiser store porsjoner (sunn) mat og lader opp for en ny uke. For hva er vel ikke bedre enn å starte en ny uke med masse futt og energi, både til trening, stuide og sosialt bruk? Uke 6 kommer til å være en veldig travel uke, så det er bare å nyte restitusjonsdagen alt man kan. Nå nærmer det seg eksamener, så er jeg å finne dypt nede mellom fjellene og dalene av bøker og notater. Jeg akter nemmelig ikke å få dårlige karakterer!

Trening blir selvfølgelig prioritert allikevel. Man har bare en kropp, så man må ta vare på den! Her er treningsplanen for uke 6 (neste uker er uke 6, ikke sant?)




Les mer i arkivet » Juni 2011 » Mai 2011 » Februar 2011
hits